Visie Nieuwkomersonderwijs

 

Nieuwkomersonderwijs op bs de Krokodaris    

 

Bij SPOVenray vinden we het belangrijk dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past én in de buurt is. Daarom blijven we innoveren om passend onderwijs mogelijk te maken. 

 

woorden

Ik weet je spreekt mijn taal niet

Voor jouw woorden staat een hek

Ik kan je niet begrijpen

Maar ik wil graag in gesprek

Want ik zie al aan je ogen

Je wilt meedoen met ons spel

Lekker spelen, rennen, springen

Dat kun je gelukkig wel

Mag ik dan iets aan je zeggen

Je bent welkom in ons land

Jij hoeft niks uit te leggen

Ik pak gewoon je hand

Ik laat je het wel zien

Hier is ook gewoon een school

Een klas met juf of meester

Deuren, ramen, plein met goal

Meisjes die best lief zijn

En natuurlijk soms ook boos

Jongens die heel stoer doen

Beetje indruk maken - kansloos

Leer mij jouw woorden

Dan leer ik jou die van mij

Elk woord dat je leert

Brengt je dichter bij mij

Als we samen kunnen praten

Dan zijn we beiden blij

 

Wat is een nieuwkomer?

Een nieuwkomer in het basisonderwijs verwijst naar een leerling die recent in Nederland is aangekomen en die het onderwijssysteem en de Nederlandse taal nog niet goed kent. De definitie van een nieuwkomer omvat meestal de volgende aspecten:

  1. Recent aangekomen: De leerling is kort geleden (meestal minder dan een jaar) in Nederland gekomen.

  2. Beperkte taalvaardigheid: De leerling heeft weinig tot geen kennis van de Nederlandse taal.

  3. Aanpassing aan het onderwijssysteem: De leerling is niet bekend met het Nederlandse onderwijssysteem en moet zich hieraan aanpassen.

Nieuwkomers in het basisonderwijs krijgen extra ondersteuning, zoals intensieve taallessen, om hen te helpen zo snel mogelijk in te stromen in het reguliere onderwijs en mee te kunnen doen met hun leeftijdsgenoten. 

Missie

Nieuwkomersgroep(en) SPOV-Krokodaris biedt nieuwkomers van 7 tot en met 12 jaar de gelegenheid om op een veilige plek het Nederlands te leren om op die manier gelijke kansen te bevorderen en te creëren. We zorgen voor veiligheid, een sterke taalbasis en een duidelijke doorlopende leerlijn, zodat leerlingen succesvol kunnen uitstromen naar een reguliere basisschoolgroep of, afhankelijk van de leeftijd en de voortgang, naar het voortgezet onderwijs. Op basisschool Krokodaris is veel expertise aanwezig. Nieuwkomersleerlingen van goed onderwijs voorzien is niet eenvoudig, alleen al omdat zij in allerlei opzichten verschillen, zoals in leeftijd, capaciteiten, land van herkomst en onderwijshistorie. Het vraagt van ons, naast kennis over de verschillende doelgroepen, kennis en expertise op het gebied van Nederlands als tweede taal (NT2). Kernwaarden zijn: veiligheid en sterk taalaanbod

Visie

SPOVenray bevordert gelijke kansen voor nieuwkomers. Voor kinderen die vanuit een ander land in ons land komen wonen, is een veilige omgeving een eerste voorwaarde*. Spovenray heeft daarom een aparte voorziening ingericht op basisschool Krokodaris die voor deze kinderen verwelkomend en prettig is. Omdat hun klasgenoten ook bezig zijn met het leren van het Nederlands, durven de leerlingen veel te praten en te oefenen. 

Al onze leerlingen hebben een speciale ondersteuningsbehoefte op het gebied van taal. Door ze op een locatie op te vangen kunnen we in die behoefte voorzien. 

De aanwezige expertise in NT2-didactiek, de drie typen van geletterdheid (blz 29 ruimte voor nieuwe talenten), meertaligheid en klankonderwijs zorgen ervoor dat de leerlingen een enorme taalinput krijgen.

Inhoud onderwijs 

Aangezien de grootste sprongen in taal- en woordenschatontwikkeling worden gemaakt in betekenisvolle en authentieke taalcontexten, wordt in de NK groep thematisch gewerkt (blz. 26 ruimte voor nieuwe talenten) met de methode Wereld vol woorden (logo3000). Door actief met aansprekende thema’s bezig te zijn, hierover (voor) te lezen, veel erover te praten en ermee te werken, wordt de taal verworven en verder ontwikkeld. De thema's staan dicht bij de belevingswereld van deze kinderen, zoals de eigen feesten, maar ook de omgeving waar ze wonen in vergelijking met hun land van herkomst. 

Het lesaanbod/curriculum van de nieuwkomersgroep Krokodaris bevat naast het rijke taalaanbod net als een reguliere basisschool ook rekenen, schrijven, creatieve vakken en bewegingsonderwijs. Binnen de thema’s van Wereld vol woorden wordt bovendien gewerkt aan de doelen van wereldoriëntatie.  

De moedertalen en culturen die leerlingen meenemen vanuit hun land van herkomst en vanuit thuis zijn weer waardevol. Om die reden zijn deze talen en culturen zichtbaar in onze klas. We maken gebruik van translanguaging(Garcia & Li, 2015; Cenoz & Gorter, 2021). 

Bij deze aanpak wordt de ontwikkeling gestimuleerd van alle talen die de leerling gebruikt en mag de leerling de moedertaal gebruiken bij het leren. Zo kan de cognitieve ontwikkeling van de leerling  voortgezet worden door bronnen in de eigen taal te gebruiken. 

We zorgen ervoor dat we lesgeven volgens de nieuwste inzichten. Hiervoor maken we gebruik van LOWAN (Landelijk Ondersteuningsnetwerk voor Onderwijs aan Nieuwkomers). LOWAN heeft verschillende doelen die gericht zijn op het ondersteunen van onderwijs aan nieuwkomers in Nederland. 

Doorlopende schoolloopbaan

Alle leerlingen hebben recht op een doorlopende schoolloopbaan. Door de leerlingen een sterke taalbasis mee te geven, groeit de kansengelijkheid. Goed (taal)onderwijs is daar een voorwaarde voor. In overleg met onze interne begeleider stemmen we voortdurend af wanneer instroom naar een reguliere klas kan plaatsvinden. We houden hierbij rekening met veel factoren, waaronder de groei die de leerling heeft doorgemaakt, de onderwijsgeschiedenis van de leerling in het land van herkomst, de leeftijd en de beheersing van de Nederlandse taal. 

Procedure plaatsing NK leerlingen

Wanneer een leerling afkomstig uit het buitenland zich meldt op een andere SPOV- basisschool (dan Krokodaris):

  1. Wordt deze lln bij een leeftijd van 4, 5 of 6 in de kleuterklas van de betreffende basisschool geplaatst, mits de Krokodaris na overleg een beter passende plek blijkt te zijn. Bij een 6-jarige lln kan er overleg plaatsvinden met de Krokodaris (MT en NT2 lkr) ivm leeftijd, geboortedatum, voorschool, moment van instroom in een schooljaar. Zo kijken we naar de best passende plek.

  2. Wordt deze lln. bij een leeftijd van 7 jaar of ouder verwezen naar de Krokodaris. Er wordt een afspraak voor inschrijving gemaakt.

  3. De lln krijgt de tijd en kans om zich binnen 1 á 2 jaar in een van de NK-groepen te ontwikkelen tot het niveau dat zo goed mogelijk past bij de leeftijd van de lln. 

  4. Wanneer het moment aanbreekt van doorstroom naar een reguliere groep, zal de lln in eerste instantie uitstromen naar de betreffende groep op de school van eerste inschrijving. Op deze manier gaat de lln naar een school thuis nabij. Er vindt een overdracht plaats tussen de NT2 lkr en de nieuwe lkr van de reguliere groep. 

  5. In overleg, met school en ouders, kan er ook gekozen worden om de lln binnen de Krokodaris te plaatsen in een reguliere groep.

Wanneer een leerling afkomstig uit het buitenland zich meldt bij de Krokodaris:

  1. Wordt deze lln bij een leeftijd van 4, 5 of 6 jaar in de kleuterklas geplaatst. Bij een 6-jarige lln is er altijd overleg met MT over plaatsing ivm leeftijd, geboortedatum, voorschool, moment van instroom in een schooljaar. Zo kijken we naar de best passende plek.

  2. Wordt deze lln in de leeftijd van 7 jaar of ouder in de NK klas / een van de NK klassen geplaatst.

  3. De lln krijgt de tijd en kans om zich binnen 1 á 2 jaar in de NK-groep te ontwikkelen tot het niveau dat zo goed mogelijk past bij de leeftijd van de lln. 

  4. Wanneer het moment aanbreekt van doorstroom naar een reguliere groep, zal de lln doorstromen naar een reguliere groep binnen de Krokodaris. Er vindt een overdracht plaats tussen de NT2 lkr en de nieuwe lkr van de reguliere groep.

  5. De lln wordt gevolgd in de overstap en de NT2 lkr dient als backup voor haar collega.

nb. Indien leerlingenvervoer nodig is, dienen ouders dit zelf bij de gemeente aan te vragen.

*Ruimte voor nieuwe talenten | Hogeschool Utrecht